Dato: 19.12.2017 14:19

Skrevet af: Annette Sørensen, kommunikationskonsulent, info@eshopplus.dk


Der sker meget i hjernen, når kunden shopper. Forestil dig, at kunden er kommet ind i din webshop. Hvad ser han? Du kan fx sørge for, at han ser dine nye produkter først – nyheder! Hjernen kan godt lide at blivepræsenteret for noget, der er nyt – for hjernen vil gerne være en af de første til at købe et produkt – det giver tilfredshed.

Men du kan også spille på andre ubevidste parametre, som gør, at kunden foretager et køb. De kaldes også triggers. Du skal udfordre, inspirere og engagere kundernes hjerne.

Her er 4 tips, som du kan bruge i din webshop:

  • Du kan dele ud af din ekspertviden, så kunderne associerer din virksomhed med faglig høj kvalitet.
  • Du kan gøre det let for kunderne at handle, så de hurtigt finder produktet i shoppen, betaler let og får hurtig levering. Købet er herved kun et par klik væk. Og ikke tidskrævende. Dels vil det tiltrække impulskøb, og dels vil det mindske det tidsforbrug, der er ved at handle.
  • Du kan opbygge din webshop, så den visuelt tiltrækker hjernen. Hjernen kan godt lide kontraster, grupperinger af visuelle objekter, ting der lapper over hinanden, bevægelse, ansigter og lokationer. Dette er også elementer i eye-tracking, som udnytter hjernens ubevidste opmærksomhed.
  • Du kan lave en dybere og mere omfangsrig præsentation af de produkter, du gerne vil sælge mere af. Når hjernen får mange input ved at opmærksomheden/øjnene kigger på et produkt i lang tid, så er der større chance for, at kunden køber.

Og så kan du benytte interaktivt indhold i fx dine Facebook-opslag, det engagerer og giver relationer til kunderne, uden at være salgsorienterede.

Men husk: Du kan ikke 100 % styre dine kunders opmærksomhed, for deres søgen i din shop hænger også sammen med det mål, de har. Hvilket produkt kom de ind i din webshop for at købe … hvilke kategorier og hvilke produkter klikker de umiddelbart først ind på … og DERFOR er det også vigtigt, at du er inde over alle siderne og tænker salg og call-to-action. Der bør være triggers, og det skal være let at købe – på alle sider.

 

God fornøjelse med salget!